Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć jest oczarowanie tajemnicą.

Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki i prawdziwej nauki.

Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka.

Albert Einstein

Terminy sierpniowych egzaminów poprawkowych w roku szkolnym 2024/2025

 

26 sierpnia godzina 10:00 - język polski

26 sierpnia godzina 9:00 - matematyka

26 sierpnia godzina 11:00 - język angielski

27 sierpnia godzina 11:00 - chemia

27 sierpnia godzina 9:00 - język niemiecki


                   

Zagadnienia do sierpniowych egzaminów poprawkowych w roku szkolnym 2023/2024

 

MATEMATYKA

Wymagania na egzamin poprawkowy z matematyki - plik do pobrania

Uwaga! W klasach IIA IIC i IIE nie obowiazują do egzamonu poprawkowego:

GEOMETRIA PŁASKA I TRYGONOMETRIA:

- kąty w kole

- twierdzenie Talesa

- podobieństwo trójkątów

 

 

 

 

JĘZYK ANGIELSKI 

KLASA I   

Gramatyka:

  • Present Simple (zdania twierdzące, przeczące i pytające), str. 136
  • Present Continuous (zdania twierdzące, przeczące i pytające), str. 136
  • Past Simple (zdania twierdzące, przeczące i pytające), str. 140
  • Past Continuous (zdania twierdzące, przeczące i pytające), str. 142
  • czasowniki modalne, str. 145
  • czasowniki nieregularne (druga i trzecia forma) - tabela na końcu podręcznika, str. 159

Słownictwo (Unit 1 str. 19, Unit 2 str. 33, Unit 3, str. 47)

 

CHEMIA

KLASA I

- zakres rozszerzony

  • Izotopy pierwiastków – obliczanie średniej masy atomowej pierwiastków
  • Naturalne przemiany jądrowe
  • Czas połowicznego zaniku
  • Sztuczne przemiany jądrowe
  • Modele budowy atomu
  • Kwantowy model budowy atomu
  • Dualistyczny charakter elektronu
  • Liczby kwantowe
  • Konfiguracja elektronowa atomu powłokowa, podpowłokowa, orbitalna, skrócona
  • Budowa układu okresowego pierwiastków

- zakres podstawowy

  • Budowa atomu- protony, elektrony, neutron
  • Liczba atomowa i masowa.
  • Izotopy wodoru.
  • Konfiguracja elektronowa, konfiguracja powłokowa i konfiguracja skrócona atomów od liczby atomowej 1 do 20
  • Wiązania jonowe w cząsteczce soli kuchennej
  •  Wiązanie kowalencyjne spolaryzowane w cząsteczce HCl.
  • Wiązania kowalencyjne niespolaryzowane w cząsteczkach wodoru, tlenu i azotu
  • Elektrony walencyjne
  • Budowa Układu Okresowego Pierwiastków
  • Obliczanie stosunku atomowego, masowego i procentowego atomów w związku chemicznym
  • Obliczanie masy cząsteczkowej związku chemicznego
  • Obliczanie masy mola substancji
  • Obliczanie masy molowej substancji
  • Rodzaje mieszanin
  • Roztwory właściwe, koloidalne i zawiesiny
  • Metody rozdzielania mieszanin
  • Rozpuszczalność substancji – analiza wykresów zależności rozpuszczalności od temperatury
  • Stężenie procentowe roztworu

KLASA II

- zakres rozszerzony

  • Wiązania chemiczne sigma i pi
  • Metoda VSEPR
  • Hybrydyzacja orbitali atomowych
  • Wzór rzeczywisty związku chemicznego
  • Równanie stanu gazu doskonałego
  • Stechiometria reakcji chemicznych – reagenty zmieszane w stosunku niestechiometrycznym
  • Koloidy
  • Rozpuszczalność substancji
  • Sposoby wyrażania stężeń  roztworów
  • Zatężanie i rozcieńczanie roztworów
  • Rozpuszczanie hydratów

- zakres podstawowy

  • Równania dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli
  • Odczyn wodny roztworu
  • Skala pH
  • Wskaźniki odczynu roztworu
  • Zapis cząsteczkowy, jonowy i jonowy skrócony reakcji zobojętniania
  • Szybkość reakcji – wzór, jednostka
  • Czynniki wpływające na szybkość reakcji
  • .Reakcje egzo i endoenergetyczne
  • Kataliza
  • Wyznaczanie stopni utlenienia atomów w związkach chemicznych
  • Budowa ogniwa Daniella
  • Korozja stali w różnych warunkach
  • Budowa, nazewnictwo i otrzymywanie: tlenków,  wodorotlenków, kwasów tlenowych i beztlenowych, soli
  • Wykrywanie węglanu wapnia
  • Wykrywanie dwutlenku węgla
  • Zaprawa murarska
  • Zjawiska krasowe
  • Gips krystaliczni i gips palony – hydraty
  • Zaprawa gipsowa
  • Szkło

 

KLASA III

- zakres rozszerzony

  • Dysocjacja elektrolityczna
  • Stała i stopień dysocjacji
  • Prawo rozcieńczeń Ostwalda
  • Skala pH
  • Teoria kwasów i zasad Bronsteda i Lowryego
  • Reakcja zobojętniania
  • Reakcje strąceniowe
  • Reakcje hydrolizy soli
  • Reakcje utleniania-redukcji
  • Elektroliza
  • Tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy tlenowe, sole

- zakres podstawowy

  • Alkany – węglowodory nasycone – wzory strukturalne, półstrukturalne, nazewnictwo
  • Reakcja substytucji
  • Alkeny – węglowodory nienasycone – wzory strukturalne, półstrukturalne, nazewnictwo
  • Reakcja addycji
  • Benzen
  • Alkohole – wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie i rzędowość
  • Aldehydy i ketony– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie
  • Kwasy karboksylowe– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie
  • Estry– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo
  • Reakcja estryfikacji
  • Aminy– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, rzędowość
  • Aminokwasy– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo
  • Aminokwasy biogenne – glicyna i alanina
  • Wiązanie peptydowe – budowa
  • Monosacharydy – glukoza i fruktoza

JĘZYK POLSKI

KLASA I 

I ANTYK

  • Pojęcie mitu, przykłady mitów, funkcje mitów
  • Powstanie świata wg mitologii greckiej (powstanie bogów, ludzi, walka o władzę)          
  • Najważniejsi bogowie greccy (czym się zajmowali i jakie były ich cechy, atrybuty bogów)
  • Archetypy i toposy ważne dla kultury europejskiej (np. topos labiryntu, miłości, wędrówki, cierpienia, archetyp matki, marzyciela, społecznika)
  • Przedstawienie historii wybranych bohaterów mitologicznych ( np. Prometeusza, Syzyfa, Narcyza, Dedala, Ikara, Tantala, Niobe, Heraklesa)
  • Wizja zaświatów w mitologii greckiej (Hades, Charon, wyspy szczęśliwe itd.)
  • Antygona Sofoklesa:
  • a) początki teatru greckiego;
  • b) cechy tragedii antycznej;
  • c) podstawowe pojęcia związane z tragedią antyczną (fatum, tragedia, tragizm antyczny, konflikt tragiczny, ironia tragiczna, katharsis);
  • d) budowa i cechy tragedii antycznej;
  • e) przedstawienie treści Antygony w kontekście mitu o rodzie Labdakidów;
  • f) konflikt Antygony z Kreonem (przyczyny konfliktu, konsekwencje podejmowanych decyzji);
  • g) charakterystyka postaci dramatu (Antygona, Kreon, Ismena. Hajmon).
  • Horacjańska koncepcja artysty: motyw nieśmiertelnej sławy poetyckiej (Exegi monumentum)
  • Motyw "carpe diem" w utworach Horacego
  • Filozofia antyczna: stoicyzm, epikureizm, horacjanizm
  • Charakterystyka Achillesa i Hektora (Iliada Homera - fragmenty)

II BIBLIA

  • Podstawowe wiadomości na temat Biblii (pochodzenie, budowa, Stary i Nowy Testament, księgi biblijne, gatunki biblijne)
  • Postaci bohaterów biblijnych oraz najważniejsze biblijne motywy
  • Religijna i kulturotwórcza rola Biblii
  • Biblijny opis stworzenia świata i człowieka (porównanie z opisem mitologicznym)
  • Podstawowe wiadomości o Księdze Psalmów ( autorstwo, rodzaje psalmów, przekłady na język polski)
  • Problem cierpienia człowieka ukazany w Księdze Hioba (archetyp niezawinionego cierpienia)
  • Znajomość historii Hioba
  • Wizja końca świata i Sądu Ostatecznego ukazana w Apokalipsie św. Jana

     III ŚREDNIOWIECZE

  • Pochodzenie nazwy epoki, najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza
  • Znaczenie pojęć: „uniwersalizm średniowieczny” i „teocentryzm”
  • Wzorce osobowe popularne w średniowieczu (asceta, rycerz, władca) w odniesieniu do poznanych utworów
  • Analiza wizerunku Śmierci i jej charakterystyka na podstawie Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią ( motyw danse macabre)
  • Wizerunek średniowiecznego rycerza w oparciu o Pieśń o Rolandzie (cechy etosu rycerskiego)
  • Obraz Matki Boskiej ukazany w Bogurodzicy ( motyw deesis) 
  • Obraz Matki Boskiej ukazany w Lamencie świętokrzyskim ( motyw Stabat Mater Dolorosa)
  • Losy bohatera Legendy o św. Aleksym ( święty jako asceta)
  • Obraz świętego i miłości do świata natury w Kwiatkach świętego Franciszka z Asyżu
  • Pojęcia : ars moriendi, literatura parenetyczna, anonimowość, hagiografia, historiografia

IV RENESANS

  • Najważniejsze informacje o epoce: nazwa i ramy czasowe
  • Znaczenie pojęć: „ antropocentryzm”, „humanizm”, „reformacja”
  • Obraz Boga, świata i człowieka, jaki wyłania się z Hymnu Jana Kochanowskiego (Czego chcesz od nas, Panie)
  • Pieśni Jana Kochanowskiego:
  • a) Pieśń IX (Księgi wtóre: Chcemy sobie być radzi):
  • – recepta poety na życie szczęśliwe, nawiązanie do filozofii starożytnej (stoicyzmu i epikureizmu), rola Boga i Fortuny w życiu człowieka, postawa człowieka wobec losu)
  • b) Pieśń o spustoszeniu Podola– przykładem pieśni patriotycznej (sytuacja ukazana w wierszu, obraz/określenie wroga, liryczny opis najazdu Tatarów, apel do szlachty polskiej)
  • Treny Jana Kochanowskiego:
  • a) kontekst biograficzny Trenów, kreacja podmiotu lirycznego;
  • b) cechy gatunkowe trenu, nowatorstwo Trenów J. Kochanowskiego;
  • c) obraz Urszulki w Trenach;
  • d) rozczarowanie poety filozofią stoicką w Trenie IX; 
  • e) podważenie wiary chrześcijańskiej w Trenie X, tradycja antyczna i chrześcijańska w utworze;
  • f) negacja postępowania zgodnie z kodeksem etyczno - moralnym w Trenie XI;
  • g) obraz życia Urszulki w niebie w Trenie XIX;
  • h) próba powrotu do dawnego światopoglądu w Trenie XIX
  • Obowiązki władzy wobec poddanych na podstawie
  • Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego
  • Charakterystyka oraz racje Antenora i Aleksandra
  • ("Odprawa posłów greckich" Jana Kochanowskiego)

klasa 3 

MODERNIZM

Znajomość treści następujących pozycji:

a) Kazimierz Przerwa-Tetmajer: „Koniec wieku XIX”, „Melodia mgieł nocnych” b) Leopold Staff: „Kowal”, „Deszcz jesienny” c) Jan Kasprowicz: „Krzak dzikiej róży”, „Dies Irae”, „Księga ubogich” d) Stanisław Wyspiański: „Wesele” f) Stanisław Władysław Reymont: „Chłopi” frag. 

Zdającego obowiązuje znajomość problematyki, charakterystyka głównych postaci, znajomość zagadnień problemowych z poszczególnych utworów omawianych na lekcjach języka polskiego, jak na przykład: charakterystyka społeczeństwa, dzieje głównych bohaterów, interpretacja tytułu. 1. Znajomość terminów np.: impresjonizm, symbolizm, synestezja, dekadentyzm, katastrofizm, naturalizm, ekspresjonizm, ludomania, stylizacja językowa (rodzaje i funkcje) 2. Znajomość gatunków literackich, typowych dla epoki Młodej Polski i ich wyróżników 3. Znajomość filozofii młodopolskiej np.: nietzscheanizmu, schopenhaueryzmu i bergsonizmu.

DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE 

1.Znajomość treści następujących pozycji: a) „„Przedwiośnie” S. Żeromskiego np.: interpretacja tytułu, losy głównego bohatera, charakterystyka różnych środowisk społecznych, programy naprawcze w utworze, b) „Ferdydurke” W. Gombrowicza -frag. np.: kreacja głównego bohatera, awangardowość powieści, środowiska społeczne w utworze, znaczenie kluczowych pojęć w utworze jak: forma , gęba , upupianie itp. d) Julian Tuwim, Józef Czechowicz, Julian Przyboś – utwory poznane na lekcjach j. polskiego. 2. Znajomość terminów, np.: Skamander, Awangarda Krakowska, ekspresjonizm, futuryzm., katastrofizm, secesja, mityzacja. 3. Znajomość gatunków literackich typowych dla tego okresu literackiego, funkcje języka. 4. Znajomość filozofii XX- lecia międzywojennego, wyznaczników kształtujących rozwój i charakter tej epoki.

 

Back to top