Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć jest oczarowanie tajemnicą.

Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki i prawdziwej nauki.

Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka.

Albert Einstein

Terminy sierpniowych egzaminów poprawkowych w roku szkolnym 2022/2023

 

25 sierpnia godzina 10:00 - język angielski (klasa4)

28 sierpnia godzina 9:00 - język angielski (pozostałe klasy)

29 sierpnia godzina 9:00 - matematyka 

30 sierpnia godzina 9:00 - język polski, język niemiecki, geografia, 

                   godzina 10:00 - chemia, język migowy 

 

Zagadnienia do sierpniowych egzaminów poprawkowych w roku szkolnym 2022/2023

 

MATEMATYKA

KLASA   I 

LICZBY

  • działania w zbiorze liczb rzeczywistych, z uwzględnieniem działań na potęgach i pierwiastkach
  • obliczanie logarytmów z definicji
  • uwalnianie niewymierności z mianownika ułamka
  • wyrazy podobne i ich redukcja
  • wzory skróconego mnożenia: kwadrat sumy, kwadrat różnicy, różnica kwadratów
  • działania na wyrażeniach algebraicznych

RÓWNANIA I NIERÓWNOŚCI

  • równania i nierówności liniowe z zastosowanie wzorów skróconego mnożenia
  • algebraiczne rozwiązywanie układów równań liniowych
  • zaznaczanie przedziałów liczbowych na osi liczbowej, z uwzględnieniem działań na przedziałach
  • podstawowe równania i nierówności z wartością bezwzględną
  • definicja procentu i obliczenia procentowe
  • zastosowanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych
  • definicja funkcji
  • wyznaczanie dziedziny funkcji i miejsca zerowego
  • odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu
  • wykres i własności funkcji liniowej

               FUNKCJA LINIOWA

  • definicja funkcji liniowej i jej wykres
  • wyznaczanie wzoru funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dwa dane punkty
  • wyznaczanie wzoru funkcji, której wykres jest równoległy, prostopadły do danej funkcji i przechodzi przez dany punkt
  • obliczanie miejsca zerowego , określanie przedziałów  monotoniczność i przedziałów tych argumentów,  dla których funkcja liniowa przyjmuje wartości dodatnie , ujemne.
  • algebraiczne i geometryczne rozwiązywanie układów równań liniowych

 

KLASA   II

 

  • wyznaczanie dziedziny funkcji
  • obliczanie miejsca zerowego
  • odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu

               FUNKCJA LINIOWA

  • definicja funkcji liniowej i jej wykres
  • wyznaczanie wzoru funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dwa dane punkty
  • wyznaczanie wzoru funkcji, której wykres jest równoległy, prostopadły do danej funkcji i przechodzi przez dany punkt
  • obliczanie miejsca zerowego , określanie przedziałów  monotoniczność i przedziałów tych argumentów,  dla których funkcja liniowa przyjmuje wartości dodatnie , ujemne.
  • algebraiczne i geometryczne rozwiązywanie układów równań liniowych

                FUNKCJA KWADRATOWA !!!

  • postać kanoniczna f.kwadrat., współrzędne wierzchołka paraboli
  • postać ogólna f.kwadrat.
  • postać iloczynowa f.kwadrat.
  • obliczanie wyróżnika i miejsc  zerowych
  • równania i nierówności kwadratowe
  • wykres i własności f. kwadratowej

               WIELOMIANY

  • pojęcie wielomianu, jego stopień i pierwiastek
  • działania na wielomianach
  • rozkładanie wielomianów na czynniki (wszystkie metody)
  • równania wielomianowe

               WYRAŻENIA WYMIERNE

  • dziedzina wyrażeń wymiernych
  • działania na wyrażeniach wymiernych
  • równania wymierne

GEOMETRIA PŁASKA I TRYGONOMETRIA

  • kąty w kole
  • twierdzenie Talesa
  • funkcje trygonometryczne kąta ostrego i rozwartego
  • zastosowanie funkcji trygonometrycznych w obliczaniu pól i obwodów figur płaskich

 

KLASA   III 

GEOMETRIA PŁASKA I TRYGONOMETRIA

  • kąty w kole
  • twierdzenie Talesa
  • funkcje trygonometryczne kąta ostrego i rozwartego
  • zastosowanie funkcji trygonometrycznych w obliczaniu pól i obwodów figur płaskich

FUNKCJA WYKŁADNICZA I POTĘGOWA

  • potęga o wykładniku rzeczywistym
  • działania na potęgach o wykładniku rzeczywistym
  • definicja logarytmu
  • obliczanie logarytmów liczby na podstawie definicji
  • obliczanie wartości wyrażeń zawierających logarytmy z zastosowaniem poznanych twierdzeń na logarytmach

( tw. o sumie logarytmów, tw. o różnicy logarytmów, tw. o logarytmie potęgi)

  • definicja funkcji wykładniczej i logarytmicznej oraz  ich wykresy

 

GEOMETRIA ANALITYCZNA

  • równanie prostej w postaci ogólnej i kierunkowej
  • długość i środek odcinka
  • równania prostej prostopadłej do danej prostej, prostej równoległej do danej prostej
  • odległość punktu od prostej
  • równanie okręgu

 

CIĄGI LICZBOWE

  • wyznaczanie wyrazów ciągu, wzoru na wyraz ogólny ciągu liczbowego
  • wyznaczanie wyrazów ciągu arytmetycznego
  • zależność między trzema kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego
  • wyznaczanie sumy n- początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego
  • wyznaczanie wyrazów ciągu geometrycznego
  • zależność między trzema kolejnymi wyrazami ciągu geometrycznego
  • wyznaczanie sumy n- początkowych wyrazów ciągu geometrycznego

 

KLASA   IV

  • równania i nierówności kwadratowe
  • równania wielomianowe w postaci iloczynowej
  • równania wymierne
  • ciąg arytmetyczny
  • pola i objętość graniastosłupów prostych

PRZYKŁADOWE ZADANIA

Zad. 1    Rozwiąż nierówność kwadratową: - 2x2 - 6x > -8.

Zad. 2    Rozwiąż równanie (3x-2)(5x2-2x)(x2-3)=0.

Zad. 3   Rozwiąż równanie:

Zad. 4    Wyznacz wzór na wyraz ogólny ciągu arytmetycznego wiedząc, że: a3=-5, a6=1. Oblicz sumę 12-tu początkowych wyrazów tego ciągu.

Zad. 5   Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej graniastosłupa prawidłowego czworokątnego o danych: krawędzi podstawy 5 i przekątnej ściany bocznej 13.

 

GEOGRAFIA

KLASA  I

KARTOGRAFIA

  • Źródła informacji geograficznej
  • Metody badań geograficznych
  • Mapa jako obraz Ziemi
  • Metody prezentowania informacji na mapach
  • Odczytywanie informacji z mapy
  • Obliczanie odległości, przeliczanie skali 
  • Geograficzne systemy informacyjne

ATMOSFERA

  • Budowa atmosfery
  • Temperatura powietrza
  • Ciśnienie atmosferyczne
  • Opady atmosferyczne
  • Prognozowanie pogody i ekstremalne zjawiska pogodowe
  • Czynniki klimatotwórcze
  • Klimaty kuli ziemskiej

Mapa fizyczna oraz polityczna Europy i Azji.

JĘZYK ANGIELSKI 

KLASA II   
                        

Podręcznik: Checkpoint B1+

Rozdział 5 
gramatyka: czasowniki modalne (should, must, have to ...); zdania warunkowe typ I i II; słownictwo: przedmioty nauczania; oceny i wymagania

Rozdział 6 
gramatyka: strona bierna; have sth done; 
słownictwo: urządzenia techniczne; obsługa i korzystanie z urządzeń technicznych; wyrażenia przyimkowe.

Rozdział 7
gramatyka: zaimki względne (which/ who / where / when / whose) 
słownictwo: dyscypliny sportu, obiekty sportowe; sprzęt sportowy, uprawianie sportu

Rozdział 8
gramatyka: mowa zależna (zdania oznajmujące, przeczące, pytające, rozkazy, zakazy)
słownictwo: dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła; przymiotniki z końcówką  „-ing” / „-ed”

Rozdział 9
gramatyka: czasowniki modalne wyrażające przeszłość ( must have / could have / might have … ); zadania warunkowe typ III
słownictwo: struktura państwa

Rozdział 10
gramatyka: zaimki something / anything / everything / someone / somewhere … ; so / such; 
I wish … / If only ...
słownictwo: rodzaje sklepów; sprzedawanie, kupowanie; zaimki z money

Podręcznik B2 / Rozdział 1
gramatyka: czasy Present Simple / Present Continuous / Present Perfect / Present Perfect Continuous

 

KLASA  IIIA
                
Podręcznik: Checkpoint B2

Rozdział 5
gramatyka: czasowniki modalne (should, must, have to …) wyrażając teraźniejszość, przyszłość i przeszłość.
słownictwo: sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze; korzystanie z usług bankowych, finanse; czasowniki frazowe

Rozdział 6 
gramatyka: zdania warunkowe 0, 1, 2, 3 wraz z unless, as long as, providing, in case … ; I wish … / If only...  wyrażając teraźniejszość i przeszłość
słownictwo: części ciała; tryb życia, choroby, ich objawy i leczenie

Rozdział 7
gramatyka: mowa zależna (zdania oznajmujące, przeczące, pytające, rozkazy, zakazy)
słownictwo: dziedziny kultury / twórcy i ich dzieła; rzeczowniki złożone; przymiotniki złożone

Rozdział 8
gramatyka: strona bierna
słownictwo: klęski żywiołowe; czasowniki z przyimkami

Rozdział 9
gramatyka: gerunds / infinitives – stosowanie odpowiedniej formy czasownika / zmiana znaczenia zdania z czasownikami stop, remember, forget, like
słownictwo: urządzenia techniczne; obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych; czasowniki frazowe

Rozdział 10
gramatyka: zdania warunkowe mieszane; indirect questions (pytania pośrednie); question tags 
słownictwo: media

 

KLASA 3B

Słownictwo –      repetytorium rozdziały 1,2,3

                             Czasowniki nieregularne

Gramatyka -        Czasy: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous

                            Question tags

                            Strona Bierna

Mówienie -         opis obrazka, opowiadanie o sobie oraz o wydarzeniach przeszłych

 

KLASA 4

Słownictwo –    repetytorium rozdziały 6,7,8,9,10

                           Czasowniki nieregularne

Gramatyka –     Zdania warunkowe typ 1,2,3

                           Czasy: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous

                           Strona Bierna

Mówienie -        opis obrazka, opowiadanie o sobie oraz o wydarzeniach przeszłych


INFORMATYKA

KLASA II

Pytania:

  1. Grafika wektorowa vs grafika rastrowa - definicje, różnice, wady, zalety, programy
  2. Popularne formaty zapisu plików video - wymienić, opisać, podać wady, zalety.
  3. Do czego odnoszą się skróty H.264 i H.265. Jakich plików dotyczą, jaka jest między nimi różnica.
  4. Jaki wpływ na komórkę z danymi w arkuszu kalkulacyjnym będzie miało dopisanie do obydwu współrzędnych tej komórki znacznika $?
  5. Czy arkusz kalkulacyjny jest bazą danych?
  6. ULC - Podstawowe zasady lotów w kategorii otwartej

Zadania:

  1. Wygeneruj, w dostępnym na pulpicie programie do obróbki video, 30 sekundowy film złożony z min. 3 ujęć, zawierający efekty przejść między ujęciami, oraz ścieżkę dźwiękową. Na pierwszym ujęciu umieść napis “Egzamin”, znikający po 5 sekundach. Pliki do wykorzystania znajdują się na pulpicie w folderze: “egzamin klasyfikacyjny”. Gotowy plik zapisz w formacie mp4, FHD.
  2. W arkuszu kalkulacyjnym stwórz wykres funkcji y=1/x oraz tabelę z danymi niezbędnymi do otrzymania tego wykresu. Dane x powinny zawierać się w zakresie 1-100, zmiana co 0,5. Wykres powinien składać się z minimum 200 punktów pomiarowych. 
  3. W arkuszu kalkulacyjnym przygotuj arkusz służący do prowadzenia rejestru wejść/wyjść pracowników firmy. Dane powinny zawierać min. 3 pracowników, imię nazwisko pracownika, godzinę wejścia, godzinę wyjścia, czas pracy. W przypadku czasu pracy wynoszącego mniej niż 8h, komórka powinna zmienić kolor tła na czerwony

CHEMIA

KLASA I

  1. Budowa atomu- protony, elektrony, neutrony.
  2. Liczba atomowa i masowa.
  3. Izotopy wodoru.
  4. Konfiguracja elektronowa, konfiguracja powłokowa i konfiguracja skrócona atomów od liczby atomowej 1 do 20.
  5. Wiązania jonowe w cząsteczce soli kuchennej.
  6. Wiązanie kowalencyjne spolaryzowane w cząsteczce HCl.
  7. Wiązania kowalencyjne niespolaryzowane w cząsteczkach wodoru, tlenu i azotu.
  8. Elektrony walencyjne.
  9. Budowa Układu Okresowego Pierwiastków.
  10. Obliczanie stosunku atomowego, masowego i procentowego atomów w związku chemicznym.
  11. Obliczanie masy cząsteczkowej związku chemicznego.
  12. Obliczanie masy mola substancji.
  13. Obliczanie masy molowej substancji.
  14. Rodzaje mieszanin.
  15. Roztwory właściwe, koloidalne i zawiesiny.
  16. Metody rozdzielania mieszanin.
  17. Rozpuszczalność substancji – analiza wykresów zależności rozpuszczalności od temperatury.

KLASA II

1.Równania dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli.

2.Nazewnictwo jonów.

3.Odczyn wodny roztworu.

4.Skala pH.

5.Wskaźniki odczynu roztworu.

6. Zapis cząsteczkowy, jonowy i jonowy skrócony reakcji zobojętniania.

7. Szybkość reakcji – wzór, jednostka.

8. Czynniki wpływające na szybkość reakcji.

9.Reakcje egzo i endoenergetyczne.

10.Kataliza.

11. Wyznaczanie stopni utlenienia atomów w związkach chemicznych.

12.Reakcje erdoks – proces utleniania i redukcji, bilans elektronowy.

13.Budowa ogniwa Daniella.

14.Korozja stali w różnych warunkach.

15. Budowa, nazewnictwo i otrzymywanie tlenków, wodorotlenków kwasów tlenowych i beztlenowych oraz soli.

16.Wykrywanie węglanu wapnia.

17.Wykrywanie dwutlenku węgla.

18.Zaprawa murarska.

19.Zjawiska krasowe.

20. Twardość wody.

21. Gips krystaliczni i gips palony – hydraty.

22. Zaprawa gipsowa.

23.Rodzaje szkła.

 

KLASA III

1.Alkohole – wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie i rzędowość.

2.Aldehydy i ketony– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie.

3.Kwasy karboksylowe– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie.

4.Estry– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo.

5.Reakcja estryfikacji.

6.Aminy– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, rzędowość.

7.Aminokwasy– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo.

8.Aminokwasy biogenne – glicyna i alanina.

9.Wiązanie peptydowe – budowa.

10.Monosacharydy – glukoza i fruktoza.

11.Disacharydy – maltoza i sacharoza.

12.Wiązanie glikozydowe.

13.Fermentacja alkoholowa.

14.Fermentacja octowa.

15. Fermentacja mlekowa.

16.Fermentacja masłowa.

JĘZYK POLSKI

KLASA 1

ANTYK

  • Pojęcie mitu, przykłady mitów, funkcje, podstawowe rodzaje mitów.
  • Jak, wg mitologii greckiej, powstał świat, bogowie, ludziea) „genealogia” bogów greckich
  •  najważniejsi bogowie greccy (czym się zajmowali i jakie były ich cechy)
  •  archetypy i toposy ważne dla kultury europejskiej (np. topos labiryntu, wędrówki, Arkadii, archetyp władcy, wojownika, matki itp.)
  • Przedstawienie historii wybranych bohaterów mitologicznych ( np. Prometeusza, Syzyfa, Narcyza, Dedala, Ikara )
  • „Antygona” Sofoklesa
  • a) początki teatru greckiego
  • b) cechy tragedii antycznej
  • c) podstawowe pojęcia związane z tragedią antyczną (fatum, tragedia, tragizm, ironia tragiczna, katharsis) 
  • d) budowa tragedii antycznej 
  • e) przedstawienie treści „Antygony” w kontekście mitu o rodzie Labdakidów
  • f) konflikt Antygony z Kreonem 
  • g) charakterystyka postaci dramatu
  •  Horacjańska koncepcja artysty.
  • Filozofia antyczna: stoicyzm, epikureizm, horacjanizm.

BIBLIA

  •  
  •  Podstawowe wiadomości na temat Biblii (pochodzenie, budowa, Stary i Nowy Testament, księgi biblijne, gatunki biblijne).
  • Postaci bohaterów biblijnych oraz najważniejsze biblijne motywy.
  • Religijna i kulturotwórcza rola Biblii.
  • Biblijny opis stworzenia świata.
  • Podstawowe wiadomości o Księdze Psalmów ( autorstwo, rodzaje psalmów, przekłady na język polski).
  • Problem cierpienia człowieka ukazany w Księdze Hioba. Znajomość historii Hioba.
  • Wizja końca świata i Sądu Ostatecznego ukazana w Apokalipsie św. Jana.

ŚREDNIOWIECZE

  •  Etymologia nazwy epoki, najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza.
  • Znaczenie pojęć: „uniwersalizm” i „teocentryzm”.
  • Wzorce osobowe popularne w średniowieczu (asceta, rycerz, władca) w odniesieniu do poznanych utworów.
  • Analiza wizerunku Śmierci i jej charakterystyka na podstawie „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” ( motyw danse macabre).
  • Wizerunek średniowiecznego rycerza w oparciu o „Pieśń o Rolandzie”
  • Obraz Matki Boskiej ukazany w „Bogurodzicy” ( motyw deesis) .
  • Obraz Matki Boskiej ukazany w „Lamencie świętokrzyskim” ( motyw Stabat Mater).
  • Losy bohatera „Legendy o św. Aleksym” ( święty jako asceta)
  • Pojęcia : ars moriendi, literatura parenetyczna, anonimowość, hagiografia, historiografia.

RENESANS

  • Najważniejsze informacje o epoce: nazwa i ramy czasowe.
  • Znaczenie pojęć: „ antropocentryzm”, „humanizm”, „reformacja”.
  • Obraz Boga, świata i człowieka jaki wyłania się z Hymnu Jana Kochanowskiego (Czego chcesz
  • od nas Panie)
  • „Pieśni” Jana Kochanowskiego:
  • a)  „Pieśń XX” ( Księgi pierwsze), „Pieśń IX” (Księgi pierwsze), „Pieśń IX” (Księgi wtóre) – recepta poety na życie szczęśliwe, nawiązanie do filozofii starożytnej, rola Boga i Fortuny w życiu człowieka, postawa człowieka wobec losu).
  • b)  „Pieśń o spustoszeniu Podola” – przykładem pieśni patriotycznej (sytuacja ukazana w wierszu, obraz/określenie wroga, apel do szlachty polskiej).
  • Fraszki Jana Kochanowskiego:
  • „Treny” Jana Kochanowskiego:
  • a)  kontekst biograficzny „Trenów”, kreacja podmiotu lirycznego
  • b)  cechy gatunkowe trenu, nowatorstwo trenów J. Kochanowskiego
  • c)  obraz Urszulki w „Trenach”
  • d)  rozczarowanie poety filozofią stoicką w Trenie IX, X i XI
  • e)  mądrość przedstawiona w Trenie IX
  • Obowiązki władzy wobec poddanych na podstawie „Odprawy posłów greckich”.
  • Charakterystyka Antenora i Aleksandra.

BAROK

  • Znajomość treści Makbeta Szekspira i Skąpca Moliera

JĘZYK NIEMIECKIKI

KLASA I

Gramatyka:

  • Odmiana czasowników regularnych, posiłkowych (haben i sein), modalnych, rozdzielnie złożonych
  • Odmiana czasowników regularnych, których temat kończy się na: S, B, z
  • Odmiana czasowników regularnych, których temat kończy się na: t, d, chn
  • Szyk zdania oznajmującego
  • Pytania: przez zaimek pytający i przez inwersję
  • Rodzajniki określone i nieokreślone w I, III i IV przypadku
  • Przeczenie „kein” w I i IV przypadku
  • Przeczenie „nicht”
  • Zaimki dzierżawcze w mianowniku
  • Szyk prosty i przestawny
  • Spójniki: denn, aber, oder, und

Leksyka:

  • Powitania i pożegnania
  • Kraje i stolice krajów niemieckojęzycznych
  • Słownictwo związane z opisywaniem samopoczucia
  • Liczebniki od 0 do 1000
  • Członkowie rodziny
  • Opis osoby (imię, wiek, skąd pochodzi, gdzie mieszka, jakie ma hobby)
  • Zwierzęta
  • Przymiotniki opisujące zwierzęta
  • Zawody
  • Cechy charakteru
  • Czas zegarowy
  • Przedmioty szkolne
  • Przybory szkolne
  • Kolory
  • Produkty spożywcze
  • Pory dnia
  • Smaki
  • Typy budynków
  • Nazwy pomieszczeń
  • Nazwy mebli
  • Nazwy sprzętów kuchennych

KLASA III

Gramatyka:

  • Czas przeszły Perfekt
  • Czas przeszły Praeteritum czasowników modalnych
  • Określenie miejsca wo? Wohin? W powiązaniu z opisem miejsc pobytu w czasie wakacji (jestem nad morzem, jadę nad morze – tabelka w zeszycie)
  • Zdania okolicznikowe czasu z als i wenn
  • Odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym w I i IV przypadku
  • Odmiana rzeczownika w dopełniaczu
  • Zdania okolicznikowe celu ze spójnikiem damit oraz konstrukcją um…zu
  • Szyk zdania po spójnikach: deshalb, sonst, trotzdem
  • Przyimki łączące się z III lub IV przypadkiem
  • Rekcja czasowników
  • Rekcja przymiotników
  • Pytanie o dopełnienie przyimkowe
  • Zdania względne z zaimkiem pytającym wo
  • Konstrukcja bezokolicznikowa z zu i bez zu

Leksyka:

  • Opis dnia
  • Środki transportu
  • Pogoda
  • Pory roku
  • Miesiące
  • Części garderoby (opis osoby)
  • Sporty zimowe i letnie
  • Kupowanie odzieży
  • Wymarzony zawód
  • Emocje i uczucia

Back to top