Terminy sierpniowych egzaminów poprawkowych w roku szkolnym 2024/2025
26 sierpnia godzina 10:00 - język polski
26 sierpnia godzina 9:00 - matematyka
26 sierpnia godzina 11:00 - język angielski
27 sierpnia godzina 11:00 - chemia
27 sierpnia godzina 9:00 - język niemiecki
Zagadnienia do sierpniowych egzaminów poprawkowych w roku szkolnym 2023/2024
MATEMATYKA
Wymagania na egzamin poprawkowy z matematyki - plik do pobrania
Uwaga! W klasach IIA IIC i IIE nie obowiazują do egzamonu poprawkowego:
GEOMETRIA PŁASKA I TRYGONOMETRIA:
- kąty w kole
- twierdzenie Talesa
- podobieństwo trójkątów
JĘZYK ANGIELSKI
KLASA I
Gramatyka:
- Present Simple (zdania twierdzące, przeczące i pytające), str. 136
- Present Continuous (zdania twierdzące, przeczące i pytające), str. 136
- Past Simple (zdania twierdzące, przeczące i pytające), str. 140
- Past Continuous (zdania twierdzące, przeczące i pytające), str. 142
- czasowniki modalne, str. 145
- czasowniki nieregularne (druga i trzecia forma) - tabela na końcu podręcznika, str. 159
Słownictwo (Unit 1 str. 19, Unit 2 str. 33, Unit 3, str. 47)
CHEMIA
KLASA I
- zakres rozszerzony
- Izotopy pierwiastków – obliczanie średniej masy atomowej pierwiastków
- Naturalne przemiany jądrowe
- Czas połowicznego zaniku
- Sztuczne przemiany jądrowe
- Modele budowy atomu
- Kwantowy model budowy atomu
- Dualistyczny charakter elektronu
- Liczby kwantowe
- Konfiguracja elektronowa atomu powłokowa, podpowłokowa, orbitalna, skrócona
- Budowa układu okresowego pierwiastków
- zakres podstawowy
- Budowa atomu- protony, elektrony, neutron
- Liczba atomowa i masowa.
- Izotopy wodoru.
- Konfiguracja elektronowa, konfiguracja powłokowa i konfiguracja skrócona atomów od liczby atomowej 1 do 20
- Wiązania jonowe w cząsteczce soli kuchennej
- Wiązanie kowalencyjne spolaryzowane w cząsteczce HCl.
- Wiązania kowalencyjne niespolaryzowane w cząsteczkach wodoru, tlenu i azotu
- Elektrony walencyjne
- Budowa Układu Okresowego Pierwiastków
- Obliczanie stosunku atomowego, masowego i procentowego atomów w związku chemicznym
- Obliczanie masy cząsteczkowej związku chemicznego
- Obliczanie masy mola substancji
- Obliczanie masy molowej substancji
- Rodzaje mieszanin
- Roztwory właściwe, koloidalne i zawiesiny
- Metody rozdzielania mieszanin
- Rozpuszczalność substancji – analiza wykresów zależności rozpuszczalności od temperatury
- Stężenie procentowe roztworu
KLASA II
- zakres rozszerzony
- Wiązania chemiczne sigma i pi
- Metoda VSEPR
- Hybrydyzacja orbitali atomowych
- Wzór rzeczywisty związku chemicznego
- Równanie stanu gazu doskonałego
- Stechiometria reakcji chemicznych – reagenty zmieszane w stosunku niestechiometrycznym
- Koloidy
- Rozpuszczalność substancji
- Sposoby wyrażania stężeń roztworów
- Zatężanie i rozcieńczanie roztworów
- Rozpuszczanie hydratów
- zakres podstawowy
- Równania dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli
- Odczyn wodny roztworu
- Skala pH
- Wskaźniki odczynu roztworu
- Zapis cząsteczkowy, jonowy i jonowy skrócony reakcji zobojętniania
- Szybkość reakcji – wzór, jednostka
- Czynniki wpływające na szybkość reakcji
- .Reakcje egzo i endoenergetyczne
- Kataliza
- Wyznaczanie stopni utlenienia atomów w związkach chemicznych
- Budowa ogniwa Daniella
- Korozja stali w różnych warunkach
- Budowa, nazewnictwo i otrzymywanie: tlenków, wodorotlenków, kwasów tlenowych i beztlenowych, soli
- Wykrywanie węglanu wapnia
- Wykrywanie dwutlenku węgla
- Zaprawa murarska
- Zjawiska krasowe
- Gips krystaliczni i gips palony – hydraty
- Zaprawa gipsowa
- Szkło
KLASA III
- zakres rozszerzony
- Dysocjacja elektrolityczna
- Stała i stopień dysocjacji
- Prawo rozcieńczeń Ostwalda
- Skala pH
- Teoria kwasów i zasad Bronsteda i Lowryego
- Reakcja zobojętniania
- Reakcje strąceniowe
- Reakcje hydrolizy soli
- Reakcje utleniania-redukcji
- Elektroliza
- Tlenki, wodorki, wodorotlenki, kwasy tlenowe, sole
- zakres podstawowy
- Alkany – węglowodory nasycone – wzory strukturalne, półstrukturalne, nazewnictwo
- Reakcja substytucji
- Alkeny – węglowodory nienasycone – wzory strukturalne, półstrukturalne, nazewnictwo
- Reakcja addycji
- Benzen
- Alkohole – wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie i rzędowość
- Aldehydy i ketony– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie
- Kwasy karboksylowe– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, otrzymywanie
- Estry– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo
- Reakcja estryfikacji
- Aminy– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo, rzędowość
- Aminokwasy– wzory sumaryczne, półstrukturalne i strukturalne, nazewnictwo
- Aminokwasy biogenne – glicyna i alanina
- Wiązanie peptydowe – budowa
- Monosacharydy – glukoza i fruktoza
JĘZYK POLSKI
KLASA I
I ANTYK
- Pojęcie mitu, przykłady mitów, funkcje mitów
- Powstanie świata wg mitologii greckiej (powstanie bogów, ludzi, walka o władzę)
- Najważniejsi bogowie greccy (czym się zajmowali i jakie były ich cechy, atrybuty bogów)
- Archetypy i toposy ważne dla kultury europejskiej (np. topos labiryntu, miłości, wędrówki, cierpienia, archetyp matki, marzyciela, społecznika)
- Przedstawienie historii wybranych bohaterów mitologicznych ( np. Prometeusza, Syzyfa, Narcyza, Dedala, Ikara, Tantala, Niobe, Heraklesa)
- Wizja zaświatów w mitologii greckiej (Hades, Charon, wyspy szczęśliwe itd.)
- Antygona Sofoklesa:
- a) początki teatru greckiego;
- b) cechy tragedii antycznej;
- c) podstawowe pojęcia związane z tragedią antyczną (fatum, tragedia, tragizm antyczny, konflikt tragiczny, ironia tragiczna, katharsis);
- d) budowa i cechy tragedii antycznej;
- e) przedstawienie treści Antygony w kontekście mitu o rodzie Labdakidów;
- f) konflikt Antygony z Kreonem (przyczyny konfliktu, konsekwencje podejmowanych decyzji);
- g) charakterystyka postaci dramatu (Antygona, Kreon, Ismena. Hajmon).
- Horacjańska koncepcja artysty: motyw nieśmiertelnej sławy poetyckiej (Exegi monumentum)
- Motyw "carpe diem" w utworach Horacego
- Filozofia antyczna: stoicyzm, epikureizm, horacjanizm
- Charakterystyka Achillesa i Hektora (Iliada Homera - fragmenty)
II BIBLIA
- Podstawowe wiadomości na temat Biblii (pochodzenie, budowa, Stary i Nowy Testament, księgi biblijne, gatunki biblijne)
- Postaci bohaterów biblijnych oraz najważniejsze biblijne motywy
- Religijna i kulturotwórcza rola Biblii
- Biblijny opis stworzenia świata i człowieka (porównanie z opisem mitologicznym)
- Podstawowe wiadomości o Księdze Psalmów ( autorstwo, rodzaje psalmów, przekłady na język polski)
- Problem cierpienia człowieka ukazany w Księdze Hioba (archetyp niezawinionego cierpienia)
- Znajomość historii Hioba
- Wizja końca świata i Sądu Ostatecznego ukazana w Apokalipsie św. Jana
III ŚREDNIOWIECZE
- Pochodzenie nazwy epoki, najważniejsze wydarzenia związane z początkiem i końcem średniowiecza
- Znaczenie pojęć: „uniwersalizm średniowieczny” i „teocentryzm”
- Wzorce osobowe popularne w średniowieczu (asceta, rycerz, władca) w odniesieniu do poznanych utworów
- Analiza wizerunku Śmierci i jej charakterystyka na podstawie Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią ( motyw danse macabre)
- Wizerunek średniowiecznego rycerza w oparciu o Pieśń o Rolandzie (cechy etosu rycerskiego)
- Obraz Matki Boskiej ukazany w Bogurodzicy ( motyw deesis)
- Obraz Matki Boskiej ukazany w Lamencie świętokrzyskim ( motyw Stabat Mater Dolorosa)
- Losy bohatera Legendy o św. Aleksym ( święty jako asceta)
- Obraz świętego i miłości do świata natury w Kwiatkach świętego Franciszka z Asyżu
- Pojęcia : ars moriendi, literatura parenetyczna, anonimowość, hagiografia, historiografia
IV RENESANS
- Najważniejsze informacje o epoce: nazwa i ramy czasowe
- Znaczenie pojęć: „ antropocentryzm”, „humanizm”, „reformacja”
- Obraz Boga, świata i człowieka, jaki wyłania się z Hymnu Jana Kochanowskiego (Czego chcesz od nas, Panie)
- Pieśni Jana Kochanowskiego:
- a) Pieśń IX (Księgi wtóre: Chcemy sobie być radzi):
- – recepta poety na życie szczęśliwe, nawiązanie do filozofii starożytnej (stoicyzmu i epikureizmu), rola Boga i Fortuny w życiu człowieka, postawa człowieka wobec losu)
- b) Pieśń o spustoszeniu Podola– przykładem pieśni patriotycznej (sytuacja ukazana w wierszu, obraz/określenie wroga, liryczny opis najazdu Tatarów, apel do szlachty polskiej)
- Treny Jana Kochanowskiego:
- a) kontekst biograficzny Trenów, kreacja podmiotu lirycznego;
- b) cechy gatunkowe trenu, nowatorstwo Trenów J. Kochanowskiego;
- c) obraz Urszulki w Trenach;
- d) rozczarowanie poety filozofią stoicką w Trenie IX;
- e) podważenie wiary chrześcijańskiej w Trenie X, tradycja antyczna i chrześcijańska w utworze;
- f) negacja postępowania zgodnie z kodeksem etyczno - moralnym w Trenie XI;
- g) obraz życia Urszulki w niebie w Trenie XIX;
- h) próba powrotu do dawnego światopoglądu w Trenie XIX
- Obowiązki władzy wobec poddanych na podstawie
- Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego
- Charakterystyka oraz racje Antenora i Aleksandra
- ("Odprawa posłów greckich" Jana Kochanowskiego)
klasa 3
MODERNIZM
Znajomość treści następujących pozycji:
a) Kazimierz Przerwa-Tetmajer: „Koniec wieku XIX”, „Melodia mgieł nocnych” b) Leopold Staff: „Kowal”, „Deszcz jesienny” c) Jan Kasprowicz: „Krzak dzikiej róży”, „Dies Irae”, „Księga ubogich” d) Stanisław Wyspiański: „Wesele” f) Stanisław Władysław Reymont: „Chłopi” frag.
Zdającego obowiązuje znajomość problematyki, charakterystyka głównych postaci, znajomość zagadnień problemowych z poszczególnych utworów omawianych na lekcjach języka polskiego, jak na przykład: charakterystyka społeczeństwa, dzieje głównych bohaterów, interpretacja tytułu. 1. Znajomość terminów np.: impresjonizm, symbolizm, synestezja, dekadentyzm, katastrofizm, naturalizm, ekspresjonizm, ludomania, stylizacja językowa (rodzaje i funkcje) 2. Znajomość gatunków literackich, typowych dla epoki Młodej Polski i ich wyróżników 3. Znajomość filozofii młodopolskiej np.: nietzscheanizmu, schopenhaueryzmu i bergsonizmu.
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE
1.Znajomość treści następujących pozycji: a) „„Przedwiośnie” S. Żeromskiego np.: interpretacja tytułu, losy głównego bohatera, charakterystyka różnych środowisk społecznych, programy naprawcze w utworze, b) „Ferdydurke” W. Gombrowicza -frag. np.: kreacja głównego bohatera, awangardowość powieści, środowiska społeczne w utworze, znaczenie kluczowych pojęć w utworze jak: forma , gęba , upupianie itp. d) Julian Tuwim, Józef Czechowicz, Julian Przyboś – utwory poznane na lekcjach j. polskiego. 2. Znajomość terminów, np.: Skamander, Awangarda Krakowska, ekspresjonizm, futuryzm., katastrofizm, secesja, mityzacja. 3. Znajomość gatunków literackich typowych dla tego okresu literackiego, funkcje języka. 4. Znajomość filozofii XX- lecia międzywojennego, wyznaczników kształtujących rozwój i charakter tej epoki.